Iréne Ödmark-Hall
irene@eftscandinavia.se
070 - 35 24 115

 

- Så här svarade några deltagare på frågan: Vad är det viktigaste du fått ut av kursen i mindfulness?

"Har gett ny energi och nytt sätt att tänka. Jag mår bättre. Jag tycker mer om mig själv"

"Att ha fokus på en sak i taget – här och nu. Har sparat kraft och gett ork till t.ex. sammanträden på
eftermiddagar."

"Att låta mig själv vara mitt eget centrum. Att det är jag som väljer hur jag vill leva - och att jag kan välja vilka tankar som skall styra mitt liv."

 

 

Mindfulness

Vi kan bara leva här och nu. Ändå tillbringar vi en stor del av vår vakna tid med att tänka på det som hänt, och sedan planera eller oroa oss för framtiden.

Genom att stanna upp och vända dig inåt fördjupar du kontakten med dig själv och din kropp. Genom att vidga dina sinnen framträder livet i all sin nyanserade rikedom. Genom att bli medveten om dina tankar och känslor skapar du möjligheter att göra kloka val. Det blir du som bestämmer i ditt liv.

Fördelar

Att integrera mindfulness i sitt liv ger en mängd fördelar. Ökad förmåga till avslappning, förbättrad koncentration och kreativitet, mer livslust och energi, större självinsikt och förståelse för andra, ökat självförtroende, bättre arbetsresultat och förmåga att hantera stress. Forskning har visat att personer som tränar mindfulness regelbundet får reducerade symptom på depression, ångest och kronisk smärta såväl som ett förbättrat immunförsvar.

Medveten närvaro

Det engelska begreppet mindfulness kan bäst översättas med ”medveten närvaro”. Det är varken svårt eller invecklat, vi har alla den förmågan, men vi behöver ofta träna på att ge den större utrymme i våra liv. Det handlar om att stanna upp i ögonblicket och vara uppärksam med avsikt. Att beskriva det vi blir medvetna om utan att vare sig värdera eller döma. Att till sist acceptera verkligheten som den är – för att kunna gå vidare.

Förhållningssätt till tillvaron

Mindfulness är ett förhållningssätt till tillvaron som bygger på österländsk, zenbuddistisk tradition. På senare år har mindfulness introducerats i väst som ett effektivt sätt att reducera stress och öka livskvalitén. Via enkla övningar (andning, mjuk stretch, kroppskännedom, olika typer av meditation både i stillhet och i rörelse) tränar vi oss att vara medvetet närvarande i stunden.

En gratis online-kurs av Mikael Lindahl hjälper dig att utforska de grundläggande förhållningssätten i mindfulness.

Acceptans

Ett central begrepp i mindfulness är acceptans, dvs att konstatera att "just nu är verkligheten så här oavsett vad jag önskar, vill eller tycker". Att acceptera betyder inte att tycka om, stå ut med eller nöja sig med saker som går emot ens värderingar och intentioner. Tvärtom är acceptans ett första steg mot förändring. Det är först när jag ser situationen som den är, som jag kan arbeta konstruktivt för att hitta lösningar.

Ibland är det svårt att se verkligheten "som den är", på grund av de erfarenheter vi bär med oss. Där kan EFT hjälpa oss lämna det som gör ont för att i stället leva fullt ut i nuet.

Mindfulness och hjärtat

I många asiatiska språk är ordet för medvetande och hjärta ett och detsamma, och i mindfulness läggs stor vikt vid känslor av vänlighet, godhet, empati och kärleksfull acceptans. I mina mindfulnesskurser (som är anpassade till oss moderna, västerländska människor) är denna aspekt viktig. Ny forskning från bl a HeartMath Institute visar på ”hjärtekänslornas” positiva roll för hälsa och välbefinnande.

 
 
Aktuellt

EFT Nivå 1+2, 1-2 mars
Grund- och fortsättningskurs i ett. Tre intensiva dagar med uppföljning online. En kvalitetskurs för dig som vill lära dig EFT för eget bruk, eller för att hjälpa andra.

Handledning
Ingår i utbildningen och forbildningen för AAMET EFT Practitioners. Roligt och utvecklande sätt att byta erfarenheter och få svar på frågor. Nästa tillfälle 10 december.

Iréne och EFT Scandinavia nu i Stockholm!
Nu finns jag på plats i Årsta, Siljansvägen 77. Bra kommunikationer - tunnelbana, pendel, buss och tvärbana. Välkommen! Självklart ebjuder jag fortfarande sessioner online.

Ordet är ditt!
För dig som tycker det är pirrigt att tala inför andra och vill göra något åt det. Ett samtal där vi utforskar vad det är som håller dig tillbaka från att kommunicera avspänt med din publik.

Trots att jag har cancer... som ljudbok
Ladda ner och lyssna till första delen av min bok, gratis förstås.

Iréne på Fråga Doktorn
Om du missade inslaget i våras kan du titta här. Vill du veta mer om hur EFT kan hjälpa just dig? Tveka inte att kontakta mig per mail eller telefon.


Morgonmeditation

EFT Scandinavia bjuder på en enkel och lekfull målbilds-
meditation för dig som vill ha en bra dag.

Ladda ner gratis>>

Nyhetsbrev

Skriv in din mailadress och tryck på enter för att prenumerera på mitt nyhetsbrev.